argh! vihainen nainen

ARGHHH!!!!!

Kaikilla meillä on niitä päiviä, kun sisällä kiehuu ja keittää, ja ärsyttää niin, että verisuoni meinaa poksahtaa päästä. Joku sanoo jotain, tapahtuu jotain tai on ihan vain yleisesti sellainen olotila, että lämmöt nousevat punaiselle.

Eilen oli juuri sellainen päivä. Tapahtui jotain, mikä nostatti valtavan ärsytyksen ja suuttumuksen.

Ensimmäinen reaktioni oli ottaa yhteyttä henkilöön, jonka käyttäytyminen tämän ärsytyksen sai aikaan, ja kertoa Oma Mielipiteeni Tilanteesta Erittäin Voimakkain Sanakääntein (lisää vapaasti sopivat kirosanat sanojen väleihin 😉 ).

Sen verran kuitenkin järki puuttui peliin, että ymmärsin, ettei minun (ulkopuolisena) asiaan puuttuminen saa aikaan mitään hyvää – päinvastoin, tilanne tulehtuu entistä pahemmin ja aiheutan vain pahemman sotkun.

Koska en halunnut myöskään heittää meidän omia astioita seinään suuttumuksen lieventämiseksi tai raivota syyttömille saman katon alla asuville perheenjäsenille, piti oma raivokireä olotila saada jotenkin rauhoittumaan.

Mutta: miten saada itsensä rauhoittumaan, kun tunteet kuohuu valtoimenaan? Olen aikaisemminkin testannut erilaisia rauhoittumiskeinoja ja nyt oli hyvä tilaisuus kokeilla niistä parhaimpia uudelleen. Tässä siis toimivimmat keinot oman mielen ja tunteiden rauhoittamiseen:

1. Hengitä syvään.

Hengitä muutama kerta hitaasti syvään. Sisään – ulos – sisään – ulos. Tunne, kuinka keuhkot täyttyvät ilmasta, pidätä hengitystä muutama sekunti, ja puhalla ulos hitaasti. Syvähengitys rentouttaa autonomista hermostoa, ja saa sykkeen laskemaan.

(Itselläni tämä auttoi parissa minuutissa. Huomasin, miten ärsytys väheni hiljalleen jokaisen syvähengityksen myötä.)

2. Käy kävelyllä luonnossa.

Luonnolla on ainutlaatuinen kyky rauhoittaa mieltä. Jos mahdollista, vietä hetki aikaa puiden keskellä ja kuuntele, miten tuuli liikuttaa oksia. Nimenomaan kuuntele oksien liikkumista. Mieli rauhoittuu huomaamatta.

(Itse en päässyt ulos luontoon juuri kyseisellä hetkellä, mutta sen sijaan käytin hyväkseni nettiä, ja katsoin (tai oikeastaan kuuntelin) tämän videon YouTubesta. Nykyaika <3 ).

3. Hakkaa tyynyä.

Tyynyn hakkaaminen purkaa pahimmat aggressiot. Hakkaa pehmeää tyynyä niin pitkään, että hiki virtaa! Valitse tyyny, mikä kestää hakkaamisen – muuten voit päätyä siivoamaan tyynyn täytteet makuuhuoneen lattialta (nimimerkillä “Höyhentyyny on huono valinta”).

Kätevä Marttaneuvo tähän väliin: Kun viet tyynyn takapihalle tai parvekkeelle hakattavaksi, saat samalla piiskattua tyynystä pölypunkit karkutielle.

4. Kuuntele rauhallista instrumentaalista musiikkia.

Kuuntele rauhoittavaa musiikkia. Klassinen tai muuten instrumentaalinen musiikki on parasta: niin et keskity sanoihin, vaan nimenomaan rauhoitat mieltäsi musiikin soljuessa lävitsesi.

Suosi musiikkia, mikä taajuus on 432 hz. Jostakin syystä kyseinen taajuus rauhoittaa mieltä kaikista tehokkaimmin. Suurin osa musiikista on 440 hz taajuudella, mikä puolestaan voi lisätä aggressiota.

Tässä muutama instrumentaalinen rauhoittumismusiikki 432 hz:n taajuudella:

Pachelbel – Canon in D major
Instrumentaalista, rentouttavaa ja rauhoittavaa musiikkia
G. F. Händel – Water Music
Intialaistyyppistä musiikkia

Lisää tällä taajuudella soivaa musiikkia löydät helposti YouTubesta laittamalla hakukenttään ”432 hz”.

Tiesitkö muuten, että hissimusiikki soi usein 432 hz taajuudella, sillä se rauhoittaa hississä matkustavat asiakkaat? Myös monissa kylpyloissä ja spa:ssa on käytössä tämä sama musiikkitaajuus, sillä se rentouttaa.

5. Juttele luotettavan, rauhallisen ystävän kanssa.

Usein ärsyttävästä asiasta ääneen puhuminen auttaa selkeyttämään omia ajatuksia. Silloin ratkaisu ongelmatilanteeseen voi juolahtaa mieleen melkein kuin itsestään.

Parasta on, jos ystävä osaa ja malttaa nimenomaan kuunnella, eikä antaa (hyvää tarkoittavia) neuvoja. Pahinta on, jos ystävä tempaantuu mukaan tunnekuohuun, sillä silloin molemmat ruokkivat toistensa aggressiota. Valitse siis keskustelukumppaniksi se ystävistäsi, joka on rauhallisuuden perikuva.

Tunnekuohussa ihmisen katsontakanta kapenee ja asiat tulee nähdyksi ikäänkuin silmälaput silmillä, putkinäköisesti. Jokainen ymmärtää, että silloin asiasta näkee vain pikkuruisen-pienen-pienen osan. Tästä syystä voi jopa olla (varaudu järkytykseen!), että saatatkin olla väärässä oman mielipiteesi kanssa – et tiedä koko totuutta, sillä et näe kaikkia puolia asiasta.

Kun tunnekuohu laimenee, alkaa asioita nähdä laajemmin. Näkökyky ikäänkuin palautuu normaaliksi. Samalla usein huomaa, että alkuperäinen asia ei loppujen lopuksi ollutkaan niin paha kuin miltä se suuttuneena tuntui.

Joten seuraavan kerran, kun tuntuu siltä, että annat täyslaidallisen ja Sen Mitä Kuuluu, niin kokeile näitä rauhoittumiskeinoja ensin. 🙂 Se voi pelastaa monta astiastoa täystuholta.

###

Miten sinä itse toimit suuttuneena? Annatko palaa vai yritätkö rauhoittaa itsesi? Millaisia rauhoittumiskeinoja sinulla on? Kerro omista kokemuksistasi alle! 

Piditkö tästä artikkelista? Jos kyllä, niin oletko ihana ja jaat linkkiä eteenpäin? Se tekisi päivästäni iloisen (ja mahtihyvän mielen myös sinulle, sillä lähetän täältä saman tien kilokaupalla aurinkoa ja hymyä!!!).

Jos sinulla on kysymyksiä, ajatuksia, kommentteja, tai haluat vain sanoa “Hei kamu!”, jätä kommentti tai laita minulle sähköpostia marja@hyvinvointivalmentaja.fi. ♥

Voit jakaa/lainata artikkelia tai sen osia vapaasti, kunhan mainitset lähteen “Hyvinvointivalmentaja Marja Bonn” ja linkkaat tekstisi tähän artikkeliin. Kiitos ihana!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *