Gigerbread cookie

Näin vähennät joulustressiä: 8 keinoa rennompaan joulunodotukseen

Joulunalusaika on monille todella stressaavaa ja kiireistä aikaa. Tehtävälistalla on paitsi lahjojen ostaminen ja jouluruokien suunnittelu, myös työkiireet ennen vuodenvaihdetta, lasten joulujuhlat ja monet pikkujoulut eri porukoiden kanssa.

Jos stressi alkaa saamaan otetta sinusta, kannattaa hengähtää hetki syvään. Tässä 8 vinkkiä helpottamaan kiirettä ja stressiä.

1. Tee lista.

Kirjoita ylös tärkeimmät hoidettavat asiat. Jätä pois kaikki se, mikä ei ole ehdottoman välttämätöntä. Ole tiukka: täytyykö sinun todella tehdä kaikki se mitä ajattelet töissä ja vapaalla, osallistua kaikkiin pikkujouluihin ja joulunalusmenoihin, tehdä kaikki ruokalajit joulupäivällistä varten tai ostaa kaikki lahjat ilman muiden apua? Ole raa’an rehellinen itsellesi. Mitä sinun OIKEASTI tarvitsee tehdä, ja mikä on vain kalenterin täytettä tai muiden miellyttämisen halua?

2. Delegoi kaikki mitä voit.

Ota koko perhe mukaan jouluvalmisteluihin. Vaikka kotityöt jaettaisiin normaalisti tasan perheenjäsenten kesken, on juhlapyhillä paha tapa taannuttaa perhe perinteiseen “äiti hoitaa kaiken” -ajatteluun.

Luota siihen, että puolisosi osaa käydä kaupassa ostamassa tarvittavat ruokatarvikkeet ja lahjat. Lapset voivat auttaa leipomisessa. Koko perhe voi koristella kodin jouluisaksi. Anna vastuuta muillekin.

3. Ole realistinen toiveissasi. Älä stressaa ennakkoon.

“Tänä jouluna meillä kaikilla on koko joulun ajan kivaa ja pitkät pyhät sujuvat ilman kinastelua, vaikka aikaisempina vuosina joku on aina riidellyt jonkun kanssa viimeistään Tapanina.”

Jos odottaa, että koko suku on koko joulun yhtä isoa onnellista perhettä, vaikka tietää etteivät kaikki välttämättä tule toimeen keskenään, voi joutua pettymään pahasti. Pitkät joulunpyhät, työ- ja lomastressin laukeaminen ja ylimääräinen aika saavat usein erimielisyydet pintaan.

Kannattaakin ottaa realistinen asenne joulunviettoon. Päätä itse olla rauhallinen ja jättää kinastelut muille. Ennakoi: tyhjät hetket ilman tekemistä nostavat tunteet pintaan, joten minimoi ne.

Jos vietät sukujoulua, suunnittele ohjelma niin, että jokaisella on jotakin puuhaa pitkin päivää. Näin epämääräiset “mitä nyt tehtäisiin” ja “miksi kukaan ei ole hoitanut tuotakaan asiaa” -sotkut jäävät pois.

Lautapelit ja elokuvat ovat helppoja tapoja viettää aikaa. Tai ehdota mukavaa kävelyä raittiissa ulkoilmassa.

4. Liiku.

Joulukuussa on helppo jättää liikunta ja treenaaminen taka-alalle, kun on muutenkin niin kova kiire. Puhumattakaan itse joulusta – silloinhan perinteisesti keskitytään vain syömiseen ja olemiseen.

Mutta liikkumista ei kannata unohtaa, ei edes jouluna.

Käy 15 minuutin kävelyllä tai juoksulenkillä, tee lyhyt 20 minuutin kotijumppa tai (jos maassa on lunta) käy hiihtämässä 3 kilometrin hiihtolenkki. Pienikin liikunta parantaa omaa oloa ja mielialaa. Samalla sulatat kinkkuähkyä ja lataat akkuja jo tulevaan vuoteen.

5. Muista: ajatus todellakin ON tärkein.

Yritämme liian usein löytää juuri ne täydelliset lahjat. Päädymme sen seurauksena ostamaan enemmän ja enemmän. Ja mitä enemmän ostamme, sitä kiireisempiä, stressaantuneempia ja turhautuneempia meistä tulee – puhumattakaan missä summissa luottokorttilasku liikkuu.

Totuus on, että paras lahja kenelle tahansa on tieto siitä, että olet ajatellut juuri häntä.

Ajatuksella tehty tai hankittu lahja ja kortti, jossa kerrot kuinka paljon lahjan saaja sinulle merkitsee, on tuhat kertaa parempi lahja kuin kallis, mitäänsanomaton “pakko oli jotain keksiä”-lahja.

6. Keskity siihen mitä joulu sinulle merkitsee.

Monille joulu on aikaa perheen ja läheisten kanssa. Toisille sen syvin olemus on uskonnollinen juhla. Kolmannelle joulu on hengähdystauko kiireisen syksyn ja kiireisen kevään välillä.

Mieti, mitä joulu merkitsee sinulle. Keskustele siitä lastesi ja puolisosi kanssa. Jaa joulun tunnelma läheistesi kanssa. Ole rehellinen ja aito.

Vietä joka päivä hetki miettimällä joulun merkitystä sinulle. Se auttaa sinua pitämään jalat maassa, rauhoittumaan ja maadoittumaan.

7. Tee välillä jotain, mikä ei liity jouluun.

Käy kirjastossa. Käy elokuvissa. Käy museossa. Grillaa. Tee kesälomasuunnitelmia.

Anna aivoille vapaata hetkeksi. Ehdit kyllä tehdä kaiken tarvittavan ennen joulua, vaikka pidätkin pienen vapaahetken.

8. Pidä huolta itsestäsi.

Älä anna kiireen ja stressin nakertaa terveyttäsi ja hyvinvointiasi. Pidä huolta itsestäsi.

Syö hyvin ja terveellisesti, ota tarvitsemasi vitamiinit ja hivenaineet (älä unohda D-vitamiinia!), hillitse kahvin kulutusta ja huolehdi vatsastasi. Juo riittävästi vettä (2-3 litraa päivässä).

Jos lihaksia särkee, käy hierojalla tai fysioterapeutin vastaanotolla. Helli väynyttä kehoasi lämmöllä: käy saunassa tai käytä kauratyynyä.

Nuku riittävästi. Sammuta sähköiset laitteet tuntia ennen nukkumaankäyntiä. Ja mitä ikinä teetkin: älä lue sähköpostejasi enää sängyssä! Ne ehtii lukea kyllä aamullakin.

Osittainen lähde: Health.com

###

Millaisia ajatuksia ja tunteita artikkeli herätti? Mitä omia kokemuksia sinulla on? Kommentoi ja osallistu keskusteluun!

Piditkö tästä artikkelista? Jos kyllä, niin oletko ihana ja jaat linkkiä eteenpäin? Se tekisi päivästäni iloisen (ja mahtavan hyvän mielen myös sinulle, sillä lähetän täältä saman tien kilokaupalla aurinkoa ja hymyä!!!).

Jos sinulla on kysymyksiä, tai haluat vain sanoa ”Hei koutsi! :)”, jätä kommentti tai laita minulle sähköpostia marja@hyvinvointivalmentaja.fi. ♥

Voit jakaa/lainata artikkelia tai sen osia vapaasti, kunhan mainitset lähteen ”Hyvinvointivalmentaja Marja Bonn” ja linkkaat tekstisi tähän artikkeliin. Kiitos ihana!

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *