Ihmiskoe käynnissä: Omega-6 ja omega-3 -rasvahappotasapaino

Minua on jo pitkään kiinnostanut oma omega-6- ja omega-3-rasvahappotasapainon tilanne. Tiedän, miten paljon kyseinen tasapaino vaikuttaa terveyteen, joten olen halunnut “mustaa valkoisella” sen suhteen, missä menen.

Saan hyviä rasvoja joka päivä. Syön päivittäin kalaa ja avokadoja, ja käytän myös päivittäin oliiviöljyä ja siemeniä.

Ruokavalioni on hyvin “puhdas”: en käytä lainkaan viljoja tai maitotuotteita, syön paljon kasviksia ja marjoja (kasviksia yli kilon päivässä!), käytän hillitysti hedelmiä, syön joka päivä kalaa, proteiinia saan lisäksi punaisesta lihasta, kanasta ja proteiinijauheesta (hamppu- ja herneproteiini), syön chia- ja muita siemeniä, valmistan kaiken syömäni ruuan itse (käyn syömässä ulkona ehkä kerran viikossa, jos sitäkään, ja minulla on eväät mukana töissä), en syö eineksiä tai valmisruokia, käytän mahdollisuuksien mukaan luomutuotteita, juon nesteenä pelkkää vettä (ei mehuja tai light-juomia), käytän lisättyä sokeria hyvin vähän (korkeintaan 1-2 tl päivässä) ja piilosokeria en saa mistään, en käytä kofeiinijuomia jne.

Kaiken pitäisi olla siis lähes optimaalista. Olinkin siis todella kiinnostunut näkemään mikä oma rasvahappotasapainoni on.

Tein pari viikkoa sitten BalanceTestin, jossa tutkitaan omega-6 ja omega-3 rasvahappotasapaino. Lisäksi testin tuloksissa näkyy 9 muun rasvahapon arvo, elimistön suojaustaso, omega-3-rasvahappojen prosenttiosuus kokonaisrasvahapoista, solukalvon juoksevuusindeksi (mitä parempi solukalvon juoksevuus, sitä paremmin solu toimii ympäristönsä kanssa), arakidonihapon muodostumisen hyötysuhde (eli millä tehokkuudella keho muuttaa ruuasta saatavan omega-6 rasvahapon elimistölle hyödylliseksi muodoksi) sekä ns. henkisen vahvuuden indeksi (rasvahappotasapaino vaikuttaa aivojen toimintaan ja henkiseen hyvinvointiin).

Sain tulokset muutama päivä sitten. Olipa mielenkiintoiset! Tuloksissa on liikennevalovärit: vihreä tarkoittaa hyvää tasapainoa, keltainen osittaista tasapainoa ja punainen epätasapainoista tilannetta.

Zinzino testitulokset

Omega-6 ja omega-3 rasvahappotasapaino on minulla 4,6:1. Se on hyvä, mutta ei tarpeeksi hyvä. Suositeltava taso olisi 3:1, ja optimaalinen 1:1. Silloin elimistö toimisi kuten sen pitää. Tekemistä siis vielä riittää!

Se, mikä pysäytti, oli suojaustasoni lukema. Se kertoo, miten hyvin olen suojautunut elintasosairauksia ja ns. hiljaista tulehdusta (eli matala-asteista kroonista tulehdusta) vastaan. Tulokseni oli pahasti punaisella, 36. Apua!

Omega-3 (EPA+DHA) taso oli myös punaisella, 3,9%. Tarvitsen siis lisää omega-3:sta elimistööni. Tämä oli yllättävää, koska syön kalaa todellakin _joka päivä_.

Arakidonihapon muodostumistehokkuus oli ainoa hyvässä tasapainossa oleva mittaustulos. Se oli minulla 38,2%. Tämä kertoo, että kehoni muuttaa hyvin ruokavaliosta saatavan omega-6:sen (eli linoleenihapon) elimistön hyödyntämään omega-6-muotoon (ensin dihomogammalinoleenihappoksi ja sitten arakidonihapoksi). Tämä oli hyvä uutinen!

Solukalvon juoksevuusindeksi oli puolestaan punaisella: 11,1. Arvon pitäisi olla 2, jotta se olisi hyvä. Solukalvon juoksevuusindeksi kertoo kuinka tehokkaasti solu on vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Solukalvon tulisi olla riittävän jäykkä, jotta solun rakenne olisi kestävä. Toisaalta sen tulisi samaan aikaan olla riittävän nestemäinen, jotta solun tarvitsemat ravinteet pääsevät solun sisään ja jäteaineet pääsevät ulos. Punaisella oleva arvoni kertoo siitä, että soluni eivät voi oikein hyvin. Apua taas!

Henkisen vahvuuden indeksi oli minulla keltaisella. Lukema oli 1,7 (asteikko 0-6, jossa 0 on erinomainen ja 6 erittäin huono). Tämä kertoo miten hyvin aivoni (ja psyykkeeni!) toimivat rasvahappojen näkökulmasta. Mitä pienempi indeksin lukema on, sitä paremmin aivot toimivat. Oleellista tässäkin on omega-6 ja omega-3 -rasvahappojen tasapaino: kun tuo lukema on kunnossa, myös aivot toimivat paremmin. Eli tämän suhteen oma tilanteeni on suht ok, vaikkakin vielä on varaa parantaa.

Jos rasvahappotasapaino on heikko, se näkyy usein fyysisten oireiden lisäksi alakuloisuutena, masennuksena, levottomuutena, vihaisuutena ja ahdistuksena. Se vaikuttaa myös oppimiseen, tiedon analysointikykyyn, päätöksentekokykyyn ja keskittymiseen. Joten henkisen vahvuuden indeksi voi avata silmiä sen suhteen, mistä erilaiset omat “pään sisäiset” jutut voi johtua. Näitä pään sisäisiä juttuja voi olla motivaation puute, kun mikään ei tunnu miltään, kun mikään ei kiinnosta, huono fiilis, henkisesti huono olo jne…

Kaikkiaan tuossa BalanceTest:n raportissa on 26 sivua, joten siinä riittää pureskeltavaa muutamaksi päiväksi.

Tulokset saatuani jäin miettimään, että mitenhän heikolla pohjalla tilanteeni oli vielä pari vuotta sitten, kun ruokavalioni oli aivan toisenlainen kuin nyt. Leipää, pizzaa, paljon maitotuotteita ja maitoa ruokajuomana, perunaa, pastaa, aika vähän kasviksia, jonkin verran eineksiä ja valmisruokia, kalaa ehkä kerran viikossa… Silloin pystyin elämään hyvin monta päivää latte-kahvilla ja ruisleivällä. Aikamoinen ero nykypäivään! (Muutoksen syistä voit lukea lisää täältä: Oma tarinani: pitkä matka hyvinvointiin.)

Joten: mitä nyt? Helppo tapa olisi ottaa riittävästi hyvin imeytyvää kalaöljyä. Se lisäisi omega-3-rasvahapon määrää elimistössäni, ja parantaisi omega-6 ja omega-3 tasapainoa. Mutta: olen yliherkkä monille kylmän meren kaloille, mm. makrillille, jota käytetään erittäin monessa kalaöljyvalmisteessa. (erittäin syvä huokaus) Sen takia päätinkin, että kokeilen parantaa tuloksiani ainoastaan ruokavalion voimalla. Aion siis hioa oman ruokavalioni rasvahappojen kannalta vieläkin parempaan suuntaan.

Teen testin uudelleen 120 päivän kuluttua. Jännittävää nähdä, onnistunko pelkällä ruokavalion hiomisella parantamaan tuloksiani! (Toivottavasti, koska todella haluan suojaustasoni vihreälle!)

Mieheni teki samaisen testin pari päivää sitten, mutta sen tuloksia ei ole vielä tullut. Hän kuitenkin aloitti syömään kalaöljyvalmistetta (jossa on mukana oliiviöljyä, jolloin se imeytyy paremmin, ja tukee myös rasvahappojen tasapainoa paremmin). Ruokavaliomuutoksia hän ei tee, joten lähestymme muutosta eri suunnista. Ihmiskoe siis käynnissä! 🙂

Me molemmat teemme uuden testin 120 päivän kuluttua, jolloin näemme mitä minä saan aikaan pelkällä ruokavaliolla, ja mitä mieheni taas (suht) hyvällä ruokavaliolla + omegavalmisteella. Melkein tekisi mieleni laittaa rahat likoon mieheni puolesta (koska on superhelppoa ottaa tarvittava omega suoraan purkista/pullosta), mutta katsellaan mitä tuleman pitää…

Teen myöhemmin uuden postauksen siitä, miten muokkaan omaa ruokavaliotani rasvahappojen kannalta paremmaksi.

Ps. Jos ruokavalioni ei jo olisi näin hiottu, alottaisin sillä, että vähentäisin “höttöhiilareiden”, valmisruokien ja prosessoitujen ruokien syömistä, ja lisäisin puolestaan kasvisten, vihannesten ja juuresten, rasvaisen kalan (kuten lohi), pähkinöiden ja marjojen syöntiä. Lisäksi lisäisin liikkumista, koska hyvä yleiskunto parantaa koko kehon toimintaa. Ja jos tosiaan pystyisin käyttämään kalaöljyä, ottaisin sitä vielä lisäksi!

####

Millaisia ajatuksia ja tunteita artikkeli herätti? Mitä omia kokemuksia sinulla on? Kommentoi ja osallistu keskusteluun!

Piditkö tästä artikkelista? Jos kyllä, niin oletko ihana ja jaat linkkiä eteenpäin? Se tekisi päivästäni iloisen (ja mahtavan hyvän mielen myös sinulle, sillä lähetän täältä saman tien kilokaupalla aurinkoa ja hymyä!!!).

Jos sinulla on kysymyksiä, haluat lisätietoja BalanceTest-rasvahappotestistä, tai haluat vain sanoa ”Hei koutsi! :)”, jätä kommentti tai laita minulle sähköpostia marja@hyvinvointivalmentaja.fi. ♥

Voit jakaa/lainata artikkelia tai sen osia vapaasti, kunhan mainitset lähteen ”Hyvinvointivalmentaja Marja Bonn” ja linkkaat tekstisi tähän artikkeliin. Kiitos ihana!

12 kommenttia artikkeliin ”Ihmiskoe käynnissä: Omega-6 ja omega-3 -rasvahappotasapaino

    • Marja sanoo:

      Kylläpä vain! 🙂 Syön tosin enemmän kanaa ja kalaa kuin punaista lihaa, mutta se punainen liha vaikuttaa noihin tuloksiin (varsinkin tavallinen nauta, ei ruohoruokittu luomuliha). Kirjoitan muutaman päivän sisällä blogipostauksen tästä ruokavaliosta, mitä nyt noudatan, ja minkä avulla yritän saada tulehdusta pois.

    • Marja sanoo:

      Balance-testi on laboratoriossa tutkittava verikoetesti, joka mittaa 11 rasvahappoa ja näyttää mm. omega-6:n ja omega-3:n välisen tasapainon. Testi tehdään kotona ottamalla verta sormenpäästä (pari tippaa riittää) testiliuskaan. Se postitetaan laboratorioon, jossa näyte tutkitaan. Tuloksen saa n. 20 päivässä. Testipakkauksessa on mukana kaikki tarvittava testin ottamiseen. Testi on helppo ottaa kotona – vaikka olisi tällainen verikoekammoinen, kuten minä. 🙂

      Testin saa minulta tai muilta Zinzino-tuotteiden jälleenmyyjiltä. Testin hinta on 117 euroa, mutta sen saa huomattavasti edullisemmin, jos tilaa samalla hyvää kalaöljyä (Zinzino Balance Oil) kuukausitilauksena. Kuukausitilaus tarkoittaa sitä, että kalaöljy postitetaan suoraan kotiin edullisempaan hintaan kuin yksittäin ostettaessa. Sopimuksen kesto on 12kk.

      Käytännössä tuossa kuukausitilauksessa saa toisen testin kaupan päälle (1. testi tehdään ennen kuin aloittaa öljyn käytön ja 2. testi 140 päivän kuluttua, jotta näkee muutoksen). Suosittelen!

  1. Mikko Hyväri sanoo:

    Hei Marja! Vuosi sitten luin tämän sinun hyvän jutun, nyt vuotta myöhemmin uudelleen. Olettteko miehenne kanssa ottanut uudet testit?

  2. Kirsti sanoo:

    Minä käytän myös näitä tuotteita ja olen saanut ptkäkestoisen silmätulehduksen paranemaan.
    Testin olen tehnyt, vastauksenkin saanut, mutta ei ole ollut aikaa tutustua siihen tarkemmin.

  3. Mia sanoo:

    Luin tämän jutun ja se oli varsin mielenkiintoinen. Myöskin kiinnostaisi jatko-osa! En löydä täältä tai Facebookistakaan mitään uusia päivityksiä 🙁

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *