Christmas stress

Stressaatko joulusta liikaa? 7 merkkiä siitä, että joulustressisi on karannut käsistä

Joulun kuuluisi olla rauhoittumisen aikaa.

Paitsi että oikeasti “rentouttava joulunodotus” kuluu hikisenä pitkissä kassajonoissa, pohtiessa miten rahat riittävät kaikkiin joululahjoihin, paistaessa joulutorttuja ja piparkakkuja myöhään yöllä ja miettiessä mitä lasten opettajille oikein pitäisi tänä jouluna antaa lahjaksi, kun se viime vuoden lahja oli vähän hätäpäissään ostettu.

Kuulostaako tutulta? Ainakin Facebook-päivitysten mukaan joulunalusaika on pahimmillaan juuri tätä.

Mutta milloin joulustressi on liikaa?

Tarkista oma stressitasosi alla olevan listan avulla. Mitä useamman kohdan tunnistat itsessäsi ja elämässäsi juuri nyt, sitä tärkeämpää on pieni hengähdystauko ja stressin alentaminen.

1. “Äh, taas yhdet pikkujoulut. En jaksa.”
Oletko niin väsynyt, että pikkujouluihin osallistuminen tuntuu työltä, josta on huvi kaukana?

2. “Meillä on AINA ollut juuri nämä jouluruuat ja -leivonnaiset. Jos en tee niitä kaikkia taas tänä vuonna, kaikki pettyvät minuun.”
Pelkäätkö, että jos et tee kaikkia niitä herkkuja mitä aikaisempinakin vuosina, perheesi pettyy sinuun? Tai pahinta: tuntuuko sinusta, että petyt itse itseesi?

3. “Minun tehtävälistani ennen joulua on yhtä pitkä kuin nälkävuosi!”
Hautaudutko tehtävien asioiden alle? Tuntuuko, että tekemistä on liikaa?

4. “Tämä joulumusiikki ajaa minut hulluksi!!!”
Onko joulutunnelmaan pääseminen vaikeaa? Ahdistaako joulumusiikin kuuleminen?

5. “Unohdin hakea joulupostimerkit! Ja missä ne auton avaimet taas on….”
Unohteletko koko ajan enemmän?

6. “Miksi minun pitää tehdä kaikki? Miksi kukaan muu ei meillä osallistu joulupuuhiin?”
Huomaatko olevasi katkera muille? Nostaako marttyyri-olotila päätään?

7. “Kunhan vain selviän joulunpyhien yli elossa.”
Toivotko salaa, että kaikki palaisi pian normaaliksi ja joulu olisi vain paha uni?

Jos ruksasit kaksi kohtaa tai enemmän sinulla on selkeä joulustressi. Se ei ole mitenkään harvinaista: useissa tutkimuksissa on havaittu, että joulu ja juhlapyhät ovat monille ihmisille stressaavimmat ajat vuodesta. Naiset kokevat tätä juhlapyhästressiä enemmän kuin miehet.

Joulustressi ei ole vain ärsyttävä tunne, se voi myös haitata terveyttäsi. 1-2 kuukautta kestävä korkea stressitila antaa aivoillesi yliannostuksen kortisolia, mikä voi aiheuttaa masennusta ja jopa vaurioittaa aivosoluja. Se aiheuttaa myös huimausta, ärsyyntymistä ja painon nousua. Stressaantuneena makeanhimo kasvaa.

On aika ottaa pieni aikalisä: vaikka lehdet, netti ja suvun perinteet ovat pullollaan jouluaskartelu, -leivonta ja -puuhasteluvinkkejä, kukaan ei määrää millainen joulun pitäisi olla. Ei ole olemassa oikeaa tapaa viettää joulua, eikä joulun vietolle ole minimivaatimuksia.

Ota hetkeksi aikaa itsellesi. Lue täältä lisää miten voit nauttia joulunalusajasta ja jättää stressin muiden huoleksi.

Hyvää joulua!

###

Millaisia ajatuksia ja tunteita artikkeli herätti? Mitä omia kokemuksia sinulla on? Kommentoi ja osallistu keskusteluun!

Piditkö tästä artikkelista? Jos kyllä, niin oletko ihana ja jaat linkkiä eteenpäin? Se tekisi päivästäni iloisen (ja mahtavan hyvän mielen myös sinulle, sillä lähetän täältä saman tien kilokaupalla aurinkoa ja hymyä!!!).

Jos sinulla on kysymyksiä, tai haluat vain sanoa ”Hei koutsi! :)”, jätä kommentti tai laita minulle sähköpostia marja@hyvinvointivalmentaja.fi. ♥

Voit jakaa/lainata artikkelia tai sen osia vapaasti, kunhan mainitset lähteen ”Hyvinvointivalmentaja Marja Bonn” ja linkkaat tekstisi tähän artikkeliin. Kiitos ihana!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *